Opname De Kaap
Voor wie ?
De Kaap heeft een residentieel aanbod voor kinderen en jongeren van 6 t.e.m. 16 jaar met een ernstige psychische of (een vermoeden van) psychiatrische problematiek.
We hebben
- een leefgroep voor lagere schoolkinderen
- twee leefgroepen voor jongeren die secundair onderwijs volgen
- een dagbehandelingsgroep voor jongeren van het middelbaar onderwijs met schoolweigeringsklachten
- een crisisaanbod voor kinderen en jongeren van 6 t.e.m. 17 jaar.
De Kaap werkt steeds regionaal. Samen met het opnameteam bekijken we of onze dienst een passend antwoord kan bieden op de zorgvraag.
Waar werken we samen naartoe?
Jongeren met ernstige psychische problemen lopen vaak vast in hun ontwikkeling. Schoollopen is moeilijk, deelnemen aan het gezinsleven staat onder druk, hobby’s en vrienden zijn niet meer in beeld. Binnen een (semi-) residentieel traject zoeken we samen met de jongeren en hun context naar kansen om hierin beweging te krijgen en om opnieuw tot groei te komen. De focus ligt niet op het wegnemen van de problemen, maar veeleer op het zoeken naar manieren om er anders mee om te gaan. Soms zijn aanpassingen in de omgeving (thuis of op school) nodig. We beschouwen een opname als een kleine schakel in het leven van de jongeren en hun context om los te komen uit vastgelopen dynamieken en om hen op weg te helpen in het verder opnemen van doelstellingen na De Kaap. Meestal zijn er na een opname nog andere vormen van zorg aangewezen.
Tijdens een crisisopname ligt de nadruk op rust bij de jongeren en hun context. Er wordt ook ingezet op veilig thuis kunnen zijn, met oefenmomenten tijdens de opname. Ook hier gaan we waar mogelijk op zoek naar passende nazorg.
Wat bieden we aan?
Na de bespreking bij het opnameteam worden het kind en de context uitgenodigd voor een intake, waarin we samen de noden, sterktes en hulpvraag verkennen. Indien aangewezen wordt tijdens de wachttijd tot opname ingezet op zorgtoeleiding. Hierbij zet een teamlid in op het actief aan de slag gaan met de reeds betrokken hulpverlening en wordt waar nodig het zorgnetwerk rond de jongere uitgebreid. Zorgtoeleiding biedt ook de kans om de hulpvraag verder te verfijnen en waar nodig de drempel naar opname te verkleinen.
De opname zelf bestaat zowel uit observatie als behandeling. Deze gaan op De Kaap hand in hand. De focus ligt op het groepsgericht werken. Waar nodig zetten we in op individuele begeleiding. Ons team is multidisciplinair samengesteld, wat zich weerspiegelt in ons programma:
- Leefgroepwerking: onder leiding van verpleegkundigen en opvoedkundigen oefenen de jongeren in basiswelzijnsaspecten zoals een gezonde dagstructuur, omgaan met vrije tijd, sociale vaardigheden…
- Therapie/diagnostiek: hippotherapie, psychomotore therapie en ergotherapie zijn een vast onderdeel van ons wekelijks therapieprogramma. Indien aangewezen wordt er ingezet op psychodiagnostiek. Daarnaast zijn er individuele gesprekken bij de psycholoog en kinder- en jeugdpsychiater voorzien.
- Ziekenhuisschool: De Kaap werkt samen met de ziekenhuisschool van Stad Gent. Er zijn wekelijks minimum 7 lesuren voorzien. Samen met de externe onderwijspartners wordt het schools traject verder verkend. Waar nodig wordt in overleg met de betrokkenen een nieuw traject uitgestippeld.
- Contextwerking:
- We nodigen ouders of andere betekenisvolle zorgfiguren regelmatig uit voor begeleidende gesprekken. Er wordt ingezet op gezinsgesprekken.
- Tijdens de weekends verblijven de jongeren in hun thuiscontext, om voldoende in verbinding te blijven en samen te kunnen oefenen.
- Er vindt regelmatig overleg plaats tussen onze ziekenhuisschool en de thuisschool.
- We streven naar een zo goed als mogelijke overdracht en afstemming met externe hulpverlening.
Waar nodig wordt onze sociale dienst betrokken om algemene welzijnsfactoren in de jongeren hun thuiscontext te verstevigen. Waar nodig worden administratieve of financiële zorgen behartigd.
Veel aandacht gaat uit naar de continuïteit in zorg. Samen met de jongere en de context werken we gepaste nazorg uit. Waar aangewezen blijven we nog enige tijd betrokken, met als doel de overdracht naar thuiscontext en andere vormen van hulpverlening te bevorderen.
Vanuit welke visie werken wij?
De Kaap vertrekt vanuit een eclectische zienswijze, gebaseerd op verschillende denkkaders. De complexiteit van de problematiek waarmee de jongere zich presenteert brengt met zich mee dat we ook out of the box aan de slag gaan. We kiezen ervoor om niet zozeer protocollair te werken maar geven de voorkeur aan een transdiagnostische benadering, gebaseerd op de gekende therapeutische stromingen (CGT, systeemtheorie, psychodynamisch…). Daarnaast helpen we jongeren om te kunnen stilstaan bij de eigen gevoelens, gedachten en bedoelingen en die van anderen. We doen dit via mentalisatie-bevorderende technieken.
De Kaap beschouwt de mensen rondom het kind als cruciale sleutelfiguren om tot een duurzame verandering te komen. Vanuit deze contextgerichte visie besteden we veel aandacht en zorg aan de gesprekken met ouders en andere zorgfiguren. Er wordt in vaak complexe gezinssituaties gezocht naar bronnen van vertrouwen en groei. We houden hierbij rekening met de specifieke noden van ieder gezin, alsook met de eigenheid van elk gezinslid. Ook proberen we de overgang naar de eigen context van bij het begin te faciliteren, door de contactmogelijkheden tussen ouders, kind en team te stimuleren en de ouders en het kind voldoende tijd te geven om samen nieuwe omgangsvormen te oefenen.
De Kaap wil voor kinderen en jongeren een veilige plaats zijn om te groeien en te oefenen. We geven jongeren kansen en bewaken daarnaast een veilig therapeutisch klimaat. We gaan telkens op zoek naar wat de jongere motiveert en streven zo naar eigen engagement. Tot verandering komen is meestal een proces van vallen en opstaan, bij haperingen gaan we op zoek naar herstelmogelijkheden om de samenwerking te behouden.
We zetten sterk in op verbindend werken, zowel met de jongere, haar context als met de buitenwereld. We weten dat een begeleiding staat of valt met een goede therapeutische relatie en nemen de tijd om een vertrouwensband op te bouwen, samen met de jongeren en hun context. We trachten om zo participatief mogelijk aan de slag te gaan. Het behandelplan groeit in samenspraak met de jongeren, hun context en het team. In deze samenwerking zijn we allen experten: de jongeren en hun context zijn expert in hun persoonlijke ervaring, ons team is expert vanuit zijn professionele bagage. Tijdens de eerste teamvergaderingen worden werkhypothesen en daaruit voortvloeiende behandeldoelstellingen geformuleerd. Na twee maand volgt een multidisciplinaire bespreking over het afgelegde traject en worden, indien nodig, verdere doelstellingen uitgestippeld. Alle keuzes en beslissingen gebeuren in overleg met de jongeren en hun context.