Kwaliteit van zorg

Bij Karus staat de zorgvrager centraal. We stellen dagelijks alles in het werk om veilige en kwalitatieve zorg en diensten te verlenen. Dat vertaalt zich niet enkel in een traject op maat van de zorgvrager maar, algemener, ook in onze infrastructuur, patiëntveiligheid, maatregelen m.b.t. bescherming van de privacy, de waarden die we hanteren in onze relatie met zorgvragers en hun persoonlijke omgeving…

 

Patiëntveiligheid

We hechten veel belang aan de veiligheid van onze zorg en diensten. Situaties waarbij de veiligheid in het gedrang komt, worden gemeld en besproken om zo een continue kwaliteitsverbetering te waarborgen. We willen zorgvragers een actieve rol geven bij het optimaliseren van ons kwaliteitsbeleid en grijpen daarom elke kans om hun stem te horen. We houden zoveel als mogelijk rekening met hun mening en suggesties.

Wij nemen sinds 2007 deel aan het Federaal Overheidsproject “Kwaliteit en patiëntveiligheid”. Hierin engageren wij ons jaarlijks om rond specifieke patiëntveiligheid-thema’s te werken en te rapporteren. 

Patiëntveiligheid Karus

Medicatie

Als zorgvrager ben je een belangrijke partner in onze zorg en kan je ons helpen het medicatieproces te optimaliseren. Hoe kan je helpen?

  • Breng een volledig en recent overzicht (maximaal 30 dagen oud) mee van je thuismedicatie en/of breng je medicatiedozen mee naar het ziekenhuis.
  • Breng medicatie mee voor minimaal 3 dagen, bij voorkeur in de originele verpakking.
  • De arts zal je een aantal vragen stellen om een correct beeld te krijgen over de medicatie die je neemt.
  • Signaleer allergieën (bv. penicilline) zeker aan de arts en de verpleegafdeling.
  • Stel de arts vragen als er iets niet duidelijk is met betrekking tot de medicatie.
  • Het is mogelijk dat je medicatie er anders uitziet. Bijvoorbeeld, indien het ziekenhuis een generisch geneesmiddel gebruikt in plaats van het referentiegeneesmiddel (origineel merk) dat je gebruikt, of omgekeerd. Een dergelijke wijziging gebeurt steeds met de grootste zorg. Indien je tijdens je opname een geneesmiddel niet (her)kent, aarzel dan niet om uitleg te vragen aan de arts of verpleegkundige van de afdeling.
  • De medicatie die voorgeschreven wordt, krijg je via het ziekenhuis. 
  • Het ziekenhuis raadt af dat je medicatie inneemt zonder medeweten van de zorgverleners.
Medicatie

 

Privacy

Wij stellen alles in het werk om de privacy van zorgvragers te waarborgen en te garanderen. Dit betekent dat we heel wat maatregelen nemen om te zorgen dat je privacy als patiënt niet wordt geschonden, zowel bij het uitvoeren van handelingen als bij het verwerken (vb. uitwisselen, bewaren,…) van (persoons)gegevens (zie verder).

 

Bescherming van jouw persoonsgegevens

In het document “Privacyreglement voor zorgvragers” met bijhorend “Privacy hulpformulier” vind je informatie over de manier waarop wij jouw persoonsgegevens beschermen, welke rechten je in dit kader hebt,... rekening houdende met o.a. GDPR.

Karus Privacy

 

Tevredenheid

We hechten veel belang aan je rechten als zorgvrager. Via onderstaande link kan je lezen wat je daarrond van ons mag verwachten.

Rechten van de patiënt

We hechten ook veel belang aan de mening van onze zorgvragers en medewerkers. We nemen hun mening en feedback ter harte. 
Als  zorgvrager kan je ons helpen door de tevredenheidsenquête in te vullen die je krijgt tijdens je opname of bij je ontslag uit het ziekenhuis. Onderaan deze pagina - onder 'downloads' - vind je, ter inzage, voorbeelden van de tevredenheidsenquête.  
Bij onze medewerkers peilen wij 4 jaarlijks naar hun tevredenheid en welbevinden. De laatste peiling dateert van 2021 en gebeurde in samenwerking met BING Research.
 

Tevredenheid

Inspectieverslagen

We vinden het belangrijk om transparant te communiceren over onze zorg- en dienstverlening. Hieronder kan u de meest recente inspectieverslagen terugvinden, een overzicht van de werkpunten waarmee we ondertussen aan de slag gingen, en de resultaten die daaruit voortvloeiden.

Inspectie

Externe kwaliteitstoetsing

Naast interne toetsing laten wij onze kwaliteit ook extern toetsen.

In onze zoektocht naar kwaliteit en excellentie laten wij ons bijstaan door Qualicor Europe (vroeger NIAZ). In 2022 voerden zij een eerste AS-IS audit (= nulmeting) uit, waarbij Karus getoetst werd aan de normen en criteria van Qualicor. Vanaf 2023 hebben we samen met Qualicor 32 KARUS-collega’s opgeleid tot interne auditor. Sindsdien voeren zij op regelmatige basis interne audits uit en rapporteren hierover aan de dienst kwaliteit. In 2024-2025 werken we gezamenlijk verder aan ons kwaliteitsbeleid om dan in de loop van 2026 een eerste certificeringslabel van Qualicor te behalen.

Karus werkt actief mee met Vlaams indicatorenproject van Het Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg (VIKZ).  De samenwerking heeft als doel om de kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid in diverse sectoren van de Vlaamse gezondheidszorg en woonzorg transparant te maken en te verbeteren. Momenteel neemt Karus deel voor de indicator rond begeleidingsplan binnen ons PVT ‘De wadi’ en ons beschut wonen ‘IBW Tendens’. 
Alle resultaten zijn publiek toegankelijk en kan je hier vinden: https://zorgkwaliteit.be
 

Externe kwaliteitstoetsing

Heb je een vraag over bovenstaande info of suggesties om onze zorg te verbeteren?

De gegevens die je via dit formulier doorstuurt worden verwerkt zoals beschreven in onze Privacy policy.

*de verplichte invulvelden worden enkel gevraagd om je, indien nodig, te contacteren om extra informatie in te winnen, of om je op de hoogte te brengen van de opvolging van jouw suggestie of melding.