Dagbehandeling De Kaap - Schoolweigering

Voor wie?

De dagbehandeling is er voor jongeren tussen 12 en 18 jaar die moeilijk of niet meer op school geraken (schoolweigeringsproblematiek). De Kaap is partner in het praktijkonderzoek ‘Angst voor de schoolpoort’ van Hogent, een onderzoek gericht op de problematiek van schoolweigering.

Dit heeft geresulteerd in een praktische tool voor scholen en een filmpje. Meer info vind je op: https://www.hogent.be/projecten/angst-voor-de-schoolpoort/

HoGent - project schoolweigering

Waar werken we samen naartoe?

Een traject in dagbehandeling start met het verkennen van de noden, sterktes en hulpvraag van de jongere en het nadenken over de doelstellingen van de behandeling. Samen met de jongere wordt een behandelplan opgesteld; de ouders, school waar de jongere is ingeschreven, het CLB, vroegere hulpverleners…. worden hierbij betrokken (contextgerichte behandeling).

  • De jongeren, hun familiale/sociale context en het team van De Kaap gaat een traject aan dat op een kwaliteitsvolle manier een antwoord biedt op de zorgnoden.
  • In dialoog tussen behandelteam en jongere/context ontwikkelt zich een verhaal met aandacht voor de sterktes en de noden van de jongere.
  • Samen wordt op zoek gegaan naar nieuwe perspectieven die (vooral) verbindend werken met de buitenwereld.

Wat bieden we aan?

Zorgaanbod op weekdagen, van 9 uur tot 16 uur. Het aantal dagen dat de jongere per week komt, is afhankelijk van de behandelnoden.

Leefgroepswerking

  • De jongeren verblijven in een leefgroep met leeftijdsgenoten
  • De behandeling vertrekt vanuit een groepsaanbod en houdt rekening met de individuele noden van elke jongere
  • Het team streeft naar een veilig maar voldoende stimulerend leefklimaat.

Therapieën

  • verbale (psychotherapie - groepstherapie) en non-verbale therapieën, in groep en op indicatie individueel: ergotherapie, psychomotore therapie, muziektherapie, hippotherapie, dramatherapie
  • onderwijs binnen de ziekenhuisschool
  • groepsactiviteiten binnen de leefgroep
  • gezinsgesprekken 
  • psychodiagnostische screening
  • jongerenparticipatie in het beleid van de Kaap (de jongerenraad)
  • farmacotherapie indien aangewezen

Nazorg

Veel aandacht gaat uit naar de continuïteit in zorg. Samen met jongere en context werken we, waar aangewezen, gepaste nazorg uit (o.a.postkuur).

Vanuit welke visie werken wij?

De Kaap vertrekt vanuit een eclectische zienswijze, gebaseerd op verschillende denkkaders. De complexiteit van de problematiek waarmee de jongere zich presenteert brengt met zich mee dat we ook out of the box aan de slag gaan. We kiezen ervoor om niet zozeer protocollair te werken maar geven de voorkeur aan een transdiagnostische benadering, gebaseerd op de gekende therapeutische stromingen (CGT, systeemtheorie, psychodynamisch…). Daarnaast helpen we jongeren om te kunnen stilstaan bij de eigen gevoelens, gedachten en bedoelingen en die van anderen. We doen dit via mentalisatie-bevorderende technieken. 


De Kaap beschouwt de mensen rondom het kind als cruciale sleutelfiguren om tot een duurzame verandering te komen. Vanuit deze contextgerichte visie besteden we veel aandacht en zorg aan de gesprekken met ouders en andere zorgfiguren. Er wordt in vaak complexe gezinssituaties gezocht naar bronnen van vertrouwen en groei. We houden hierbij rekening met de specifieke noden van ieder gezin, alsook met de eigenheid van elk gezinslid. Ook proberen we de overgang naar de eigen context van bij het begin te faciliteren, door de contactmogelijkheden tussen ouders, kind en team te stimuleren en de ouders en het kind voldoende tijd te geven om samen nieuwe omgangsvormen te oefenen.


De Kaap wil voor kinderen en jongeren een veilige plaats zijn om te groeien en te oefenen. We geven jongeren kansen en bewaken daarnaast een veilig therapeutisch klimaat. We gaan telkens op zoek naar wat de jongere motiveert en streven zo naar eigen engagement. Tot verandering komen is meestal een proces van vallen en opstaan, bij haperingen gaan we op zoek naar herstelmogelijkheden om de samenwerking te behouden. 


We zetten sterk in op verbindend werken, zowel met de jongere, haar context als met de buitenwereld. We weten dat een begeleiding staat of valt met een goede therapeutische relatie en nemen de tijd om een vertrouwensband op te bouwen, samen met de jongeren en hun context. We trachten om zo participatief mogelijk aan de slag te gaan. Het behandelplan groeit in samenspraak met de jongeren, hun context en het team. In deze samenwerking zijn we allen experten: de jongeren en hun context zijn expert in hun persoonlijke ervaring, ons team is expert vanuit zijn professionele bagage. Tijdens de eerste teamvergaderingen worden werkhypothesen en daaruit voortvloeiende behandeldoelstellingen geformuleerd. Na twee maand volgt een multidisciplinaire bespreking over het afgelegde traject en worden, indien nodig, verdere doelstellingen uitgestippeld. Alle keuzes en beslissingen gebeuren in overleg met de jongeren en hun context.